« Tagasi

Tallinna ringraudtee arendab reisirongiliiklust ja suunab kaubaveod ümber linna

Ümber Tallinna linna on kavandamisel elektriraudtee. Selleks algatas valitsus Harjumaa Omavalituste Liidu (HOL) initsiatiivil riigi eriplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise. Miks selline planeering vajalik on ja kuidas saab planeerimises kaasa rääkida?

 

Linnast kaovad kaubarongid ja avarduvad inimeste liikumisvõimalused

Tallinna ringraudtee loob eelkõige võimaluse Paldiski-suunaliste kaubavedude ümbersuunamiseks kesklinnast (sh Kopli kaubajaamast) ja Ülemiste reisiterminalist, kaupade kiiremaks liikumiseks ning Eesti logistikavaldkonna konkurentsivõime suurendamiseks. Lisaks tekib uus ühistranspordiühenduse võimalus Lagedi-Ülemiste-Saue-Keila-Paldiski/Turba (edaspidi ka Haapsalu-Rohuküla) suunal.

„Ringraudtee planeerimise algatamine on tulevikku vaatav otsus," ütles HOL-i tegevdirektor Andre Sepp. „Ühes raudteekoridoriga selguvad ka tehnilised lahendused ja maavajadus. Tänu raudtee asukoha täpsele määratlemisele saavad ka maaomanikud ja kinnisvaraarendajad selguse edasiste plaanide tegemiseks," märkis ta. „Selle raudtee rajamise mõju ulatub väljaspoole Harjumaad, paremad liikumisvõimalused on omakorda argumendiks elukeskkonna, äritegevuse ja uute töökohtade planeerimisel."

 

Ringraudtee rajamine on riiklikult oluline

Raudtee on hea viis, et vähendada autoliiklust ja transpordi mõju kliimale. Uued, kiired, mugavad ja keskkonnasäästlikud ühistranspordiühendused aitavad tegeleda maakondade sotsiaalmajanduslike, kultuuriliste, rahvastiku ja turismialaste väljakutsetega. Samuti soodustavad sellised ühendused inimeste eelistusi jätkusuutlikumate liikumisviiside suunas.

Ühtlasi võimaldab ringraudtee Eesti suuremate, Paldiski ja Muuga sadamate arengut. „Planeeringu algatamine on kooskõlas kehtiva Eesti üleriigilise planeeringu, Harju maakonnaplaneeringu ja selle elluviimise tegevuskavaga. Hea meel on, et planeeringu algatamise initsiatiiv tuli lisaks omavalitsusliidule ka mitmetelt omavalitsustelt ja ettevõtjatelt," tõi Sepp välja.

 

Kõigepealt sobilik trass ja seejärel detailne lahendus

Eriplaneeringu koostamiseks ja mõjude hindamiseks leitakse kõigepealt konsultant, kes aitab välja selgitada vajalikud uuringud, ekspertide koosseisu ning panna kokku lähteseisukohad ja mõjude hindamise programmi. Seejärel saab hakata lahenduse kallal tööle. Riigi eriplaneeringu koostamisel on kaks etappi. Esmalt otsitakse ringraudteele sobilik asukoht ja seejärel koostatakse detailne lahendus.

 

Selguvad võimalikud mõjud

Raudtee kavandamisel hinnatakse lisaks loodusele ka planeeringuga kaasnevaid majanduslikke, kultuurilisi ja sotsiaalseid mõjusid, sh viiakse läbi mõjude hindamiseks vajalikud uuringud. Samaaegselt koostatakse ka ringraudtee eskiis- ja eelprojektid, mis võimaldavad mõjusid hinnata täpsemalt, kui tavapäraselt planeeringute puhul.

 

Puudutab kahtteist omavalitsust

Planeeringuala suurus on ligikaudu 636 km2 ja see hõlmab Harju maakonnas Tallinna ja Keila linnu ning Jõelähtme, Raasiku, Rae, Kiili, Saku, Harku, Saue ja Lääne-Harju valda. Rapla maakonnas jäävad alasse Kohila ja Rapla vald.

Ala on valitud piisava ulatusega, mis võimaldab arvestada erinevate tehniliste nüanssidega (pöörded, ühendusraudeed, ristumised jm) ja hinnata täpsemaid mõjusid. Kuigi planeering algatati suhteliselt suurel territooriumil, kehtestatakse detailne lahendus üksnes raudtee ehitamiseks vajalikul alal.

 

Maaomanikke teavitatakse

Arvestades planeeringuala suurust ja asjaolu, et hetkel pole veel teada, kus täpsemalt hakkab ringraudtee paiknema, selguvad puudutatud isikud ringraudtee asukohti kaaludes. Kõik puudutatud isikud, sh maaomanikud, kaasatakse planeerimisprotsessi nõuetekohaselt.

 

Püsi kursis!

Planeerimisprotsess on avalik, igaühel on õigus selles osaleda ning soovi korral ettepanekuid esitada. Materjalid pannakse tutvumiseks välja ja korraldatakse avalikud arutelud, kuhu huvilised on oodatud osalema. Protsessi käiguga saab end kursis hoida avalike teadete kaudu.

 

Kõigil, kel soov teateid saada isiklikult, palutakse edastada oma kontaktandmed (nimi, posti või e-posti aadress, organisatsiooni esindamisel selle nimi) marju.kaivapalu@fin.ee, telefon 611 3948.

Tallinna ringraudtee riigi eriplaneeringu koostamist ja selle mõjude hindamist korraldab Rahandusministeerium, mille kodulehelt saab värskemat infot: www.fin.ee/riik-ja-omavalitsused-planeeringud/ruumiline-planeerimine/riigi-eriplaneeringud#planeeringu-algatami.

 

Ajakava skeem

Ajakava skeem

 

Rahandusministeerium