« Tagasi

Transpordiameti tellimusel on valminud Tallinna ringtee Valingu-Keila lõigu ja Keila lõunapoolse ümbersõidu projekt

Valmis on saanud Transpordiameti tellimusel koostatud Tallinna ringtee kilomeetrite 34-38 Valingu-Keila vahelise lõigu ja Keila lõunapoolse ümbersõidu eelprojektid. Projektide teostamisel muutub liiklus neil lõikudel sujuvamaks, kiiremaks ja ohutumaks.
Sama lepinguga lahendati nende lõikudega kokkusobivalt ka Keila põhjapoolsele ümbersõidule viiv liiklussõlm riigiteel 8 Tallinn-Paldiski ja eritasandiline raudteega ristumine kõrvalmaanteel 11117 Valingu-Jõgisoo (Valingu raudteejaama piirkonnas). Projekteerimine koosnes neljast projektlõigust. Töö teostas Roadplan OÜ.
Projektidega likvideeritakse samatasandilised ristumised põhimaanteega. Kõrvalmaantee 11117 Valingu-Jõgisoo ristmiku asemele on kavandatud eritasandiline liiklussõlm. Sõlme on ühendatud tee mõlemal küljel kulgevad kogujateed, mille kaudu tagatakse erakinnistute juurdepääsud. 
Tallinna ringteest põhjapool kulgevale kogujateele on ette nähtud ka bussipeatused kohalike liinide teenindamiseks. Jalakäijatele ja jalgratturitele on kavandatud Saue ja Keila vahele täies pikkuses uus jalgratta- ja jalgtee lõik, mis võimaldab kahes kohas tunnelite kaudu pääsu teisele poole põhimaanteed: Tutermaa piirkonnas Valingu raudteejaama pääsuks ning Keilasse sissesõidul ühenduseks uute bussipeatustega. 
Korvi surnuaiaga külgnev põhimaantee lõik muutub kohalikku liiklust teenindavaks teeks ning selle kõrvale rajatakse äärekiviga lahendusena jalgratta- ja jalgtee. Suur- ja väikeulukitele on kavandatud eritasandilised läbipääsud, et loomad ei satuks teele, ning tee äärde paigaldatakse ulukitara. 
Liiklusjuhtimine on kavandatud muutuvteabega märkide ja tabloodega. Lähimate elamute kaitseks on rakendatud mürakaitsemeetmeid, projekteeritud on müraseinad.
 
Suure liiklussagedusega 2+2 maantee
Tallinna ringtee on põhimaantee ja ühtlasi üle-Euroopalise TEN-T võrgustiku tee. Tee liiklussagedus projekteeritaval lõigul on suur (ca 10 000 autot/ööpäevas), kõrge on ka raskeveokite osakaal ning liiklussagedus kasvab. 
Transpordiameti eesmärk on tõsta Tallinna ringteel liiklusohutuse taset ja parandada sõidumugavust. Tallinna ringtee viimased 4 kilomeetrit ehk Valingu-Keila lõik on projekteeritud 2+2 ristlõikega I klassi maanteeks. Perspektiivne kiirusrežiim saab antud lõigul olema 110 km/h. 
Projekteeritav ala asub Harju maakonnas Keila linna, Harku, Saue ja Lääne-Harju valdade territooriumil. Eelprojektidega määrati tee lahendus ja asukoht ning tee rajamiseks vajamineva teemaa ulatus. Lahenduse koostamisele eelnesid mitmed alusuuringud, sh liiklusuuring, ulukiuuring jne. Eelprojekti lahenduse koostamisele eelnes projekteerimistingimuste menetlus, mille raames kaasati maaomanikud, kohalikud omavalitsused, asjassepuutuvad muud ametiasutused ja võrguvaldajad.
 
Oma kallasraja saavad ka koprad ja saarmad
Projektis on lahendatud Tallinna ringteelt Keila põhjapoolsele ümbersõidule suundumine ja liiklussõlm riigiteel Tallinn-Paldiski. Sõlme ei rajata ilmselt enne põhjapoolse ümbersõidu rajamist, st eraldiseisvalt, kuid Transpordiameti eesmärgiks oli sõlme lahendus läbi mängida, et tagada erinevate teelõikude omavaheline kokkusobivus ja selgitada teelahenduse ruumivajadus. 
Eelprojekti tasemel on lahendatud ka Keila lõunapoolne ümbersõit. Lõik algab Tallinna ringteel olemasoleva mobiilimasti piirkonnast ning kulgeb paralleelselt Keila jõega kuni kokkuviimiseni Keila linna Ringtee ja Ülesõidu tänavatega. Ristumisel raudteega on kavandatud kõrges muldes olev viadukt. Keila jõega ristumine on kavandatud sillana, mille alt kulgevad mõlemal jõekaldal jalgratta- ja jalgteed ning on tagatud kallasrajad kobrastele ja saarmatele. Keila lõunapoolne ümbersõit on kavandatud keskpiirdega lõiguna ning kiirusrežiimile 80 km/h, lõigul on eeldada suurt raskeliikluse osakaalu.
 
Pikas perspektiivis võib liiklusohutuse seisukohalt Valingul osutuda otstarbekaks samatasandiline raudteeülesõit asendada eritasandilise lahendusega. Selleks on projekteeritud kõrvalmaantee eritasandiline ristumine raudteega, mis omakorda on kõrguslikult kokku viidud perspektiivse Valingu liiklussõlmega, et eritasandilist raudteega ristumist oleks hiljem võimalik rajada ilma Tallinna ringtee uut lahendust lõhkumata. Sõiduteega paralleelselt on kavandatud ka jalgratta- ja jalgtee, bussipeatused Valingu jaama piirkonnas ja otseühendus Puiestee teega.
 
Kõiki projekte saab välja ehitada eraldiseisvalt
Projektid on koostatud selliselt, et kõiki nelja lõiku on võimalik eraldiseisvalt välja ehitada. Esimeses järgus näeb Transpordiamet vajadust Tallinna ringtee Valingu-Keila lõigu rajamiseks, kuid selle lõigu ehituse aeg ei ole praegu teada. Teelõik ei sisaldu värskelt Vabariigi Valitsuses kinnitatud teehoiukavas perioodiks 2023-2026 ning jääb rahastusotsuse ootele. 
Samuti ei ole kehtivas teehoiukavas ette nähtud teiste lõikude ehitust, sh Keila lõunapoolse ümbersõidu rajamist, mis on olnud läbi aastate Keila linna suur ootus. Loodame majandusolukorra paranemisele ning võimalike täiendavate vahendite kaasamisele tee-ehitusse, misjärel toimub ehitusobjektide nimekirja ülevaatamine. 
Tee-ehitusele eelneb pikk eeltöö ning eelprojektide valmimine on suur samm objektide rajamise suunas, sest nüüd on rahastusotsuste langetamisel võimalik ettevalmistust operatiivselt jätkata ja käivitada eelprojekti alusel järgmine projekteerimisfaas. Samuti on selge tee paiknemine, mistõttu on võimalik asuda arendama teemaast väljapoole jäävaid alasid, mis seni olid kaetud perspektiivse liiklussõlme erinevate lahendusvariantidega.
 
Maaomanikud on informeeritud
Transpordiamet on praeguseks projektlahenduse valmimisest teavitanud kõiki teega külgnevate kinnistute omanikke ning neile maaomanikele, kelle maadest on vajalik äralõige tee ja teega seotud rajatiste paigutamiseks, on edastatud tutvumiseks krundijaotuskavad. Projektlahendus on kooskõlastatud omavalitsustega ning tehnovõrgu valdajatega.
Transpordiamet ei kavanda hetkel ehitusloa menetluse käivitamist, kuna objektide realiseerimise aeg ei ole selge. Küll aga teavitame maaomanikke ja jagame avalikkusele infot projektide valmimisest ning vajadusel lahendame üleskerkivaid küsimusi. Projektlahenduse kohta täiendava info saamiseks või küsimuste korral palume pöörduda Elle.Tamm@transpordiamet.ee.
Teelahendusest on valminud ka tutvustav visualiseering, millega on huvilistel võimalik tutvuda lingil https://youtu.be/kbhh-x_RACk.
 
Ülemisel fotol: Valingu liiklussõlm, vaade Keila suunal.
 
Iga lõiku neljast saab välja ehitada eraldiseisvalt. Fotod: Transpordiamet
 
Elle Tamm
Transpordiameti projektijuht